Navigace
Psáno ke 100.výročí narození 2.pilota letounu
Šrtm Karla WEISSE.
Tuto vzpomínku posledního dne posádky kapitána letounu Wellington KX-D
jako Dany F/sgt M.Plecitého chci věnovat celé posádce a zvláště
W/O Karlovi Weissovi,soběšickému rodáku,který by se letos 28.prosince
dožil 100 let. Celé posádce proto,protože tento malý ko- lektiv je vždy
ucelenou skupinkou letců pevně spojených při plnění složitých úkolů
bombar- dování nepřátel.území-fašistického Německa. Jeden bez druhého
nemůže s úspěchem splnit zadaný úkol. I v přísaze,kterou skládali
dne 24.7.1941 v Anglii bylo napsáno:…..přísaháme, že budeme druh
druha milovati,k sobě státi,v nebezpečí se neopouštěti,ale až do konce
brá- niti tak,jak nám káže mužná čest a svědomí povinnosti
občanských. Tak přísaháme“.
Šrtm (W/O) Karel Weiss po příchodu z Francie do VB byl odeslán koncem srpna
1940 na základnu RAF v Hendonu,kde zahájil zdokonalovací výcvik. V první
polovině roku 1941 pře- šel k Operační výcvik.letce
311.čsl.bombardovací perutě v East Wrethamu,kde prodělal pilot- ní
výcvik na bombardovacím letounu Wellington Mk.IC. V srpnu 1941 přešel
k operační let- ce 311 a od počátku září do 21.1.1942 uskutečnil
14 oper.letů ve funkci 2.pilota.
V kritický den 21.1.1942 bylo nad Anglií a v místě operační činnosti
velmi špatné počasí. Déšť se sněhem,bláto a špatný stav letištní
plochy letiště Wretham nutily piloty,aby volný čas trávili v teple.
Doufali,že tentokrát zůstanou doma. Jiného názoru byl však „velký
šéf“ 3.gru- py Bomber Command Air Marshal Baldwin. Nařídil pohotovost 7mi
posádek ke splnění ulo- ženého úkolu – útoku na ponorkové doky
v přístavu Brémy. Úkol měly provést posádky ka- pitánů letounů sgt
Hradila,Plecitého,Jambora,Bulise,Šebely a Fr.Dostála a P/O Baly. Rozhod-
nutí o cíli přijali při briefingu pod vedením W/Cmdr Josefa Ocelky,DFC
všichni jako věc sa- mozřejmou. Za samozřejmé pokládali i to,že někdo
se nemusí vrátit.
Šrtm (W/O) Karel Weiss letěl v posádce kapitána F/sgt Plecitého jako
2.pilot. Navigátorem byl F/O Zdeněk Skořepa,rtlg.byl sgt Stanislav
Rouš,přední střelec sgt Ladislav Němeček a zadní střelec sgt Čeněk
Král.
Krátké údaje o posádce: F/sgt Plecitý
Miroslav,nar.12.5.1912 v Písku (rtm) W/O Weiss
Karel,nar.28.12.1909 v Soběšicích u Brna (šrtm) F/O Skořepa
Zdeněk,nar.31.1.1917 v Miloticích n/Beč. (npor) Sgt Rouš
Stanislav,nar.22.4.1918 v Holubí Zhoři (čet.asp.) Sgt Němeček
Ladislav ,nar.4.1.1920 v Koryta u Klatov (rtn.asp.) SgtKrál Čeněk
Vincenc,nar.6.4.1920 v Nezdicích u Klatov (čet.)
Letěli na Wellingtonu Mk.IC KX-D DV515 jako Dany,který byl osazen
radiostanicí Marco- ni Tx 1154/Rx 1155,která se ovládala klíčem i fonií a
měla zařízení pro sestup SBA. Letoun odstartoval v 17.32 z letiště East
Wretham.
Posádka měla za úkol proniknout nad Brémy po přímé trati,severně
Amsterodamu a Zwolle, nikoliv přes moře od Helgolandské zátoky.
Posádka kapitána Baly asi 10 mil od pobřeží Anglie se pro technické
problémy Wellingtonu KX-T T2962 a po nuceném odhozu pum do moře musela
vrátit.
Posádka kapitána Šebely musela bombardovat Emden a vrátit se
s nepravidelně pracujícími motory Wellingtonu KX-R Z1105 a s námrazou na
letounu.
Nad Brémami bylo v inkriminovanou dobu 5 posádek.
Dá se předpokládat,že posádka kapitána Plecitého se mohla stát obětí
námrazy jako ostatní letouny.
Další možností je zásah PL dělostřelectva ochrany města,tak
i vlastního přístavu. PL dělos- třelecectvo chránilo nejen přístav,ale
i továrnu na montáž letounů FW-190 s moderními 2 hvězdicovými motory
BMW 801,které vykazovaly nejméně stejná TTD jako anglické Spitfiry. Zá-
jem o ochranu přístavu měl velkoadmirál Raeder a o ochranu továrny FW
maršál Goring. Vý- sledek byl,že Brémy chránilo celkem asi 4900 PL
hlavní,z nichž ¾ patřily Raederově kriegs- marině a ¼ Goringovi.
Ostatní severoněmecké přístavy byly na tom stejně,takže pro pomalé
noční bombardéry byly smrtelnou pastí. Brémy do té doby stály 311.peruť
již 7 letounů.
Je nutno však vzít také v úvahu,že s největší pravděpodobností se
letoun stal obětí nepřátel. stihače – Obfw Hanse Raspera od 5./NJG
2,který hlásil sestřel Wellingtonu ve 22.16 hodin v prostoru nad Severním
mořem /kvadrát 7571/ SZ od Helgolandu. Wellington se nezřítil do moře
okamžitě po útoku,posádka dávala signál SOS a kontrolní stanice
v Orfordnessu zachy- tila jejich nouzové volání a zaměřila letoun nad
mořem zhruba na poloviční cestě mezi Anglií a holandským pobřežím.
Zachytila i poslední zprávu z letounu,která zněla : „ Jsme na moři asi
40 mil (cca 66 km) od anglického pobřeží,sedáme na vodu“. Jelikož na
základně doufali,že posádka se zachránila ve člunu,pátrali po ní druhý
den ráno všechny volné letouny,které byly k dispozici,ale bez úspěchu.
Zmizeli lidé,kteří patřili mezi nejlepší,nejzkušenější a nejoblíbe-
nější u perutě.
Těla všech 6ti letců nebyla nikdy nalezena a pravá příčina katastrofy
letounu nikdy vysvět- lena. Jen jejich jména jsou vytesána v památníku
v Runnymede na panelech číslo 75 F/sgt M.
Plecitý,73 W/O K.Weiss,66 F/O Z.Skořepa,92 Sgt S.Rouš,87 Sgt
Č.V.Král a 90 Sgt L.Něme- ček.
Dne 26.ledna pokračovala 311.peruť v další činnosti proti francouzskému
přístavu Brest. Tam směřovalo 8 Wellingtonů sgt
Hradila,Bullise,Pánka,F.Dostála,Šebely,F/Sgt Fíny,Naxery a S/Ldr
Stránského.
Travnatá dráha ve Wrethamu byla rozměklá,letouny se jen s obtížemi
odlepovaly od země. Proto 29.ledna bylo letiště prohlášeno za nezpůsobylé
k operačnímu provozu a letka se přesu- nula na letiště Stradishall,kde
byly asfaltové dráhy.
Intenzivní operační činnost se nyní počala zřetelně projevovat na všech
příslušnících létají- cího personálu. V odpočinku se mohla střídat
jedna posádka,max.dvě. Záloha nebyla a jednot- ka již s velkou
netrpělivostí čekala na 5 nových posádek dokončujících bojovou
přípravu u výcvikové letky.
Během krátké doby byla 311.peruť vyňata z podřízenosti Bomber
Command.
29.5.1991 rozkazem MNO ČSFR č.0103 byl šrtm Karel Weiss povýšen do
hodnosti pluko- vníka in memoriam. V roce 1947 byla na jeho rodném domě
odhalena paměť deska a 3.8.72 byla ulice Česká v Soběšicích
přejmenována na Weissova.
Zapsal :